Tips bij rugpijn

Praktijk Yvonne Daalmans

Medisch Pedicure & Gezondheidstherapie

Klik hier: voor mijn privacy policy

in het kader van de nieuwe

Europese privacywet: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Voor de officiële gegevens klik hier:

Tips bij rugpijn

 

Rugpijn is een verzamelnaam voor verschillende klachten aan de rug. Veel mensen kampen met rugklachten. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om rugpijn te verlichten. Hiernaast 7 tips om de pijn te verlichten.

1. Slapen

Een slechte slaaphouding kan de pijn verergeren. Probeer op je zij te gaan liggen met een kussen tussen je knieën om de wervelkolom in een neutrale positie te houden. Zo verlicht je de druk op je rug. Slaap je liever op je rug? Schuif dan een kussen onder je knieën. Zorg ook voor een stevige en comfortabele matras.

 

2. Houding

Ga rechtop zitten, hou je schouders ontspannen en zorg dat je lichaam wordt ondersteund door de achterkant van de stoel. Houd je voeten plat op de vloer.

3. Pijnstillers en spierverslappers

Naast paracetamol heb je ook pijnstillers met een ontstekingsremmende en koortsverlagende werking, de zogenaamde NSAID's. Dat zijn ontstekingsremmende pijnstillers. Maar deze zijn lang niet voor iedereen geschikt. Vraag altijd eerst advies aan de huisarts voordat je hiermee gaat beginnen. Verwacht ook niet dat de rugpijn er van over gaat, het verlicht alleen de pijn.

 

4. Versterk je spieren

Fysiotherapeuten kunnen je leren hoe je het beste kunt zitten, staan en bewegen, op een manier die het beste is voor je rug. Ook kunnen ze je oefeningen leren die je rugspieren versterken. Het verbeteren van kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen zal op de lange termijn rugpijn verminderen.

 

5. Blijf bewegen

Liggenis een van de slechtste dingen is die je kunt doen. Het kan de rugpijn zelfs verergeren. Rust dan ook niet meer uit dan een dag of twee. Belangrijk is om te blijven bewegen, maar niks te forceren. Bewegen is een van de meest effectieve manieren om snel te herstellen van rugpijn. Vooral sporten als zwemmen, wandelen en yoga zijn goed om te doen.

 

6. IJs en warmte

Bij een rugblessure of ontsteking kan het helpen om ijs op de pijnlijke gebieden te leggen. Probeer dit een paar keer per dag gedurende maximaal twintig minuten. Leg altijd een doek tussen je huid en het ijs om te voorkomen dat het ijs aan je huid vast vriest. Na een paar dagen schakel je over naar warmte. De warmte ontspant je spieren en bevordert de bloedsomloop. Let op: slaap nooit met een warmtepleister! Deze kan brandwonden veroorzaken.

 

7. Massage

Allang was bekend dat massage een uitkomst biedt bij spierspanning en spierpijn. Uit recent onderzoek blijkt dat dagelijks een korte massage van ongeveer tien minuten, zelfs helpt bij het voorkomen van ontstekingen in spieren. Daarom is het ook een goede manier om te herstellen van een blessure.